1r dia 8è Festival de Jam Sessions a Sant Vicenç dels Horts, 8 de juliol de 2017

La veritat és que no sé com encarar la crònica del 8è Festival. Varen ser tres dies, tres dissabtes al pati-jardí de Can Comamala, ubicat en les dependències de la Regidoria de Cultura. Per si no ho sabíeu, aquest és un festival patrocinat per l'Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts des del segon anys, fent-ho el Departament de Cultura de la Generalitat el primer any amb participació de l'ajuntament en el dia de la Festa Major d'aquell estiu. Es tracta de posar dalt d'un mateix escenari combos de dues escoles i a vegades amb professors també, per primer presentar els combos els seus projectes i després fer una Jam Session entre els músics participants i amb alguns que hagin vingut. Per aquest Festival vàrem ser premiats (L'entitat La Vicentina a la qual pertany el Jazz Club La Vicentina) amb el segon premi a la creativitat artística dels premis Ateneu de l'any 2015. Allò de..."un fa la feina i l'altre en treu profit". En fi, per no oblidar-ho mai. Aquest any va ser la primera vegada que vaig poder escollir dia, divendres o dissabte, i en darrera instància, al no ser-me oferta la possibilitat de començar a les 21h vaig decidir fer-ho a Can Comamala en un dissabte a partir de les 19h de la tarda i fins les 22h, car amb dues hores (de 22h a 24h i a la plaça de la vila) no era possible encabir-hi la música dels dos combos i la Jam posterior. S'ha de dir també que l'Escola de Música Sant Vicenç col·labora amb el Festival deixant equipament de backstage com són els dos amplificadors i un teclat, essent jo mateix el qui posa la bateria, la meva petita Mapex

1dia 8è Festival de Jam Sessions a SVdH:


Per aquest primer dia vam comptar amb els combos del Conservatori del Liceu i de l'Esmuc. Dues de les millors escoles de Catalunya de G.S. amb llarga trajectòria la institució centenària i no tant la pública Esmuc, ambdues però amb magnífic professorat (a vegades compartit) i millors alumnes des de fa uns quants anys. Els primers en sortir a la "palestra" varen ser els nois i noia del LiceuEl combo va estar format per: Roger Mir, saxo alto i soprano; Martín Díaz, saxo alto; Laia Escartin, violí/veu; Armando Erenas, guitarra; Pol Oñate, piano; Peru Peñiafiel, contrabaix i Eudald Font, bateria. Ara bé sí que voldria valorar la professionalitat d'aquests joves músics la qual es va fer palesa ja en el primer tema de Monk, l""Straight No Chaser". El primer solo de la nit el va fer en Peru Peñafiel, magnífic ell assidu a les Jams de la Sala Fènix. Els solos dels dos vents, primer el del Martín Díaz a l'alto i després el del Roger  al soprano van ser magnífics i d'igual manera ens va sorprendre el guitarrista Armando Erenas, magnífic ell també i al qual encara no havia escoltat. Després d'aquest tema mogudet, ens van oferir una versió molt lenta del preciós tema de Billy Strayhorn anomenat "Isfahan", interpretada la melodia per un dels dos saxos alto, crec que devia ser en Martín Díaz. Una preciosa balada amb solo inicial del delicat guitarrista Erenas, i posterior del soprano de Roger, i seguit per l'entranyable Pol Oñate al teclat. Al final, la melodia a saxo acompanyada pel violí de Laia Escartín, essent una molt bona opció acabar-lo tots plegats de la manera delicada que l'havien començat. Preciosa interpretació d'un tema que es se sol tocar una mica més viu. La Laia ens va explicar de què anava el següent tema, també de Monk el "Well we needn't". El tempo del tema era així com més retallat i ben aviat ens vam trobar amb una veu fent scat i en Pol fent lo seu al teclat. Després els dos saxos van compartir solo retroalimentant-se mentre el ritme marcat en pla Funky mantenia el tema a cotes elevades de gust i sensibilitat. En Peru va fer el seu solo, reeixit i melòdic tot i reconeixent a la perfecció el que anava fent i on ho feia. Després d'ell, el tema amb la veu de Laia i així acabar-lo de cop. Després, ella es va quedar sola amb en Pol per tocar una preciositat de cançó anomenada "Pixinguinha" la qual també vaig enregistrar i filmar, o sigui que aquí la teniu:

https://www.facebook.com/mtusetmallol/videos/10208043211872763/

Una preciositat per la qual hem de felicitar-la, felicitar-los a tots dos per aquest meravella cantada amb tant gust i delicadesa. Bravo noia, nois. Van acabar amb un tema dedicat a totes les mares amb aires de Wayne Shorter, on la veu de Laia va estar igualment delicada i suau com el so de la guitarra de l'Armando, preciós com el tema. Un magnífic solo delicat com tot el seu projecte i que Pol es va encarregar de continuar de la mateixa preciosa manera. Realment preciosa la interpretació de tots ells, amb Laia tornant a la melodia per anar-la acabant. Felicitats al Combo del Conservatori del Liceu.

Aquí els podeu escoltar: 

http://www.ivoox.com/1r-dia-8e-festival-jam-session-combo-conservatori-audios-mp3_rf_20236435_1.html

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Després d'ells i dels molts aplaudiments que tots els vam regalar, vaig presentar el Combo de l'Esmuc, format per Joan Mar Sauqué, trompeta; Joan Fort, guitarra; Roger Santacana, piano; Xavi Castillo, contrabaix  i Jordi Pallarés, bateria. Una formació amb algunes substitucions de darrera hora com la del trompetista Joan Mar. El primer tema que van tocar va ser el magnífic "Stompin at The Savoy", interpretat a un tempo mig amb un swing magnífic gràcies al walking del Xavi i al mateix Jordi a la bateria. Un gran solo d'en Joan Mar a la trompeta va deixar pas al del guitarrista Joan Fort, mentre la secció rítmica "tirava" de tot plegat. El jove Roger Santacana, vell conegut nostre, va desenvolupar la seva mestria al teclat en un tema que Clifford Brown  es va encarregar a transmetre per a la posteritat, això sí, a un tempo una mica més viu. El solo d'en Xavi, el "profesional" de la formació, magnífic, va deixar pas a un"turn around" per anar-lo acabant delicadament. Ens van "despertar" amb un "Four" a tempo viu i amb el primer solo a càrrec del Joan, precís i executat amb gust, alhora que amb profusió de recursos. Solo d'en Roger al teclat magnífic i després, ai las, Joan Mar a soles amb el Xavi Castillo, en un solo esclatant, magnífic. Quin parell. Després, en el clímax s'hi afegiren la resta de companys en un tema ja ple de Bop, tema de Miles abans de l'era "cool". Jordi Pallarès va desenvolupar un magnífic solo, ell que ja és tot un master a qui trobem per les Jams de Jamboree els dilluns amb d'altres companys i amics seus. Després d'ell el tema i anar-lo acabant ja al final. Després el Joan Mar va agafar el trombó de pistons i ens van toca el "What is this thing called love" i ell mateix va encetar-lo amb un solo que ens el mostrava amb un altre instrument però amb igual capacitat interpretativa, i què n'és de bo aquest noi, dominant ambdós instruments quasi al mateix nivell, i sí, que el seu nivell en les improvisacions va ser molt alt, magnífic Joan. L'altre Joan a la guitarra va seguir l'estela de qualitat en el seu solo de la mateixa manera que el jove Santacana el qual ja ens havia sorprès en un anterior concert al Molí dels Frares tocant teclat i vibràfon, i sembla que també toca la bateria la mar de bé. I quins cracs que surten d'aquestes escoles. Xavi Castillo va fer la seva aportació personal del tema, ell que participa d'infinitat de projectes com a un dels bons contrabaixistes que ell és. La melodia del tema va sonar de nou gràcies a la mestria del Joan Mar amb el so del trombó de pistons la mar de preciós i dolç.  Aquí en teniu un trosset:

https://www.facebook.com/mtusetmallol/videos/10208043757086393/

Va seguir un altre tema a mig tempo també iniciat pel trombó del Joan Mar i  ben aviat Roger va "volar" en el seu solo gràcies al walking del Xavi en un tema farcit de swing i "bones i delicades maneres", les mateixes del jove trombonista ara, igualment amb un solo farcit de tècnica i bon gust, el del jove Joan Mar. La guitarra de Fort va sonar de nou amb un punteig precís i pulcre, alhora que amb un bon llenguatge jazzístic, com la resta de companys, magnífics tots. El so del trombó va omplir de nou els espais amb el so personal del Joan  i sense acabar el tema, Xavi va iniciar les notes del que seria la continuació, un tema de Bronislaw Kaper anomenat "On Green Dolphin Street" amb la melodia interpretada per Joan Mar ara a la trompeta. Ell mateix va seguir amb el solo, un solo increïble recolzat per darrera per la secció rítmica que se l'endugué on ell volgué. I qui el va començar el va seguir acompanyant el teclat d'en Santacana amb un swing imparable gràcies al Jordi Pallarès i en Castillo al contrabaix. I quin tros de solo ens va fer aquest jove manresà, deixant pas al guitarrista i líder d'un projecte que ben bé podria ser quelcom com aquest, en Joan Fort, exquisit també en totes les seves intervencions, i sobretot sense cap nota falsa, d'aquelles que en Miles diu que no existeixen. El solo final d'en Jordi Pallarès  va ser llarg i potent i no per volum ni per picar massa  fort ni res que se l assemblés. Varen acabar la seva participació com escola amb un turn around i així acomiadar-se com a combo però a punt per a la Jam. 

Si els voleu escoltar en tota la seva extensió, podeu clicar en aquest enllaç:

http://www.ivoox.com/1r-dia-8e-festival-jam-sessions-combo-esmuc-audios-mp3_rf_20236173_1.html

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


La Jam Session la van començar després de cridar jo a tres components del combo del Liceu tal i com els veieu a la foto, així doncs amb una magnífica formació a septet. El tema escollit va ser el "Sandu" de Clifford Brown
La melodia només podia sorgir d'una trompeta, la del Joan Mar, mentre que el primer solo, Roger Mir el va encarar amb el soprano mentre la base rítmica de l'Esmuc l'anava acaronant i ell a nosaltres amb el seu delicat so, cosa difícil amb un soprano. Qui feia de Clifford el va seguir i de quina manera més acurada en Joan Mar va desenvolupar el seu solo, delicat i tècnic a la vegada. Martín Díaz amb el seu alto va desenvolupar-lo també de manera magistral: i què bons que són aquests nois. Trompeta i soprano el van anar acaronant amb un "riff" de fons, i en acabar aquest el seu solo vam poder escoltar la guitarra de l'Armando Erenas en la seva aportació solista d'aquest tema de Brown. El teclat del jove Santacana va seguir el desenvolupament amb un so típic del piano elèctric "Rhodes" essent el Xavi Castillo qui el va continuar amb la seva demostrada solvència. Després d'ell, en Joan Mar va encarar de nou el tema acabant-lo tots plegats entremig dels nostres aplaudiments. Després em vaig atrevir a tocar l'"Stella by Starlight" jo, un aficionat, entremig de tanta qualitat i joventut, i deu ni do el solo que em va sortir, en la meva línia, és clar. Roger Mir va seguir el solo, ara ja amb un clar retoc de professionalitat, de la mateixa manera que va fer en Roger al teclat. Si ja ho diuen, ja..no s'ha de tocar tantes notes, i això que ara en toco menys que fa uns anys. l'Armando va regalar-nos el seu so delicat en un solo també precís i preciós d'un tema igualment preciós. El Xavi va fer la seva part i jo em vaig encarregar de tornar als principis per acabar el tema de manera delicada. Vàrem seguir amb "Body & Soul" jo mateix iniciant la melodia d'un tema que no és precisament fàcil. En Joan Mar s'hi va apuntar i ben aviat va intervenir en el solo d'un tema que segur li agrada força i evidentment domina i així ho va demostrar. Després vaig ser jo qui es va "enfrontar" a l'harmonia d'un tema amb un tempo doblat a ple "swing" i deu ni do de com en vaig sortir, considerat tema i companys. Guitarra i contrabaix varen seguir els solos per després iniciar els "quarts" amb el baterista i en Joan va obrir el camí per tornar a buscar la melodia del tema i acabar-lo delicadament. Deu ni do, aprenent. 


Llavors va ser quan vam canviar el combo i van pujar  l'Eudald a la bateria, en Joan Fort guitarra, Peru Peñafiel al contrabaix, el meu estimat Toni Pato al saxo tenor i amb el Joan Mar, Roger Mir i Martín Díaz. El tema escollit va ser "Oleo" un R&Ch en Bb de Sonny Rollins, tema magnífic ideal per les Jam Sessions. La melodia la varen iniciar tots plegats, per després iniciar els solos el Toni amb el seu magnífic so, un toc metàl·lic però farcit de swing i bon gust alhora que bones "frases" a l'estil R&B. Joan Mar va continuar-lo de manera magistral per velocitat, tècnica i bon gust. El saxo soprano de Roger Mir i l'alto de Martín Díaz van seguir-lo també desenvolupant tots dos un magistral solo, aquest darrer, llarg i magnífic. Joan Fort a la guitarra va estar també genial en la seva aportació deixant pas al teclat d'en Roger Santacana, magnífic també. Peru Peñafiel que feia estona no tocava va aparèixer amb un solo espaterrant. Després d'ell van fer els quarts amb l'Eudald, també molt fi durant tot el tema i ja van encarar la "melo" de l'"Oleo" i acabaren el tema, magnífic i magnífics ells. Seguidament van fer una "bossa" magnífica iniciada pel teclat d'en Pol i cantada per la magnífica Laia. El tema en qüestió es diu "Dindi" però si l'escoltes et sonarà com a "Gin Gee". Ella mateixa es va encarregar de fer la primera improvisació en "scat" perfecta, i ho va fer en la A, deixant que el pont el fes el teclista Oñate, magnífic ell en la continuació de la improvisació.  Les improvisacions varen seguir de la mà del guitarrista, que podria ser l'Armando Erenas pel fet de ser un tema del combo del Liceu, o sigui que devien ser ells, ara no ho recordo, però sí, van ser ells. El final va ser llarg a mode de turn around i liderat per la magnífica Laia. I ja vam encarar el darrer tema de la Jam amb el "St Thomas" i hi van col·laborar una bona colla de vens entre els quals el Toni Pato el qual va desenvolupar el primer solo, a tutti Rollins. Roger al teclat, Martín al saxo alto, Joan Mar al trombó de pistons, la guitarra de l'Armando, el contrabaix d'en Peru, van ser els protagonistes excepcionals dels solos posteriors arribant al clímax total amb tots plegats, acabant aquesta Jam Session del 1r dia del 8è Festival de Jam Sessions amb un dels temes més festius, aquest magnífic "St Thomas". 

Per si voleu escoltar la Jam, aquí hi teniu l'enllaç:

http://www.ivoox.com/jam-session-1r-dia-8e-festival-jam-sessions-audios-mp3_rf_20231776_1.html


Menció "especial", i de tot cor, a la magnífica feina que va fer en Quim Isern en la sonorització de cadascun dels dos combos i després també en la Jam final. Sons i llums varen ser imprescindibles per l'èxit de la convocatòria, sense oblidar a tots els músics participants, magnífics tots ells, sense els quals això no hauria estat possible. Finalment, agrair a les escoles Conservatori del Liceu i Esmuc la seva presència en aquest Festival des de la seva primera edició. Després d'acomiadar el públic que encara quedava tot i agraint-los la seva presència, vaig demanar ajuda per recollir l'escenari i entre tots ho vàrem deixar totalment enllestit. Després tocava preparar les taules i sopar la qual cosa vam fer. Crec, sincerament que si a més a més de posar junts dalt l'escenari músics, alumnes, d'escoles de música diferents, els podem posar junts en una taula i sopar plegats, aquest és el millor regal que els hi podem fer. Gràcies.
Miquel Tuset i Mallol.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada